У Центральному Державному Історичному Архіві у Києві зберігаються метричні книги церкви св. Трійці села Степанівки за 1760-1805 рр. (фонд 224, опис 2, справа 166) і 1773-1780 рр. (фонд 224, опис 1, справа 1230).
Вперше село Степанівка (Stepanowka) письмово згадується в Подимному реєстрі Брацлавського воєводства, що був вписаний у вінницьку гродську книгу 16 листопада 1629 р. Ця книга не збереглась, але з неї був зроблений випис даного реєстру. У 1717 р. цей випис був повторно вписаний у вінницьку гродську книгу. Звідси реєстр був опублікований у книзі: Архив Юго-Западной России, издаваемый Коммиссиею для разбора древних актов, состоящей при Киевском, Подольском и Волынском генерал-губернаторе. Часть 7, том 2: Акты о заселении Юго-Западной России (1471-1668). Киев, 1890, с. 394-412.
Під назвою слобода Степанівка (Stepanufka) поселення нанесене на одній із перших карт України, створеній у 1650 р. знаменитим французьким інженером Ґ. Бопланом (Спеціальна карта України Ґійома Левассера де Боплана 1650 року. Мірило 1:450000. Київ; Львів, 2000; див. також: Map, A.2.b.iv Delineatio Specialis et Accurata Ukrainæ {Top Sheet 3} 1650 / Reproduced with the permission of the Bibliothèque nationale, Paris). На цій карті показано, що з півдня (на карті південь - вгорі, а північ - внизу) Степанівка межувала з лісом під назвою Motorowky Las (очевидно, теперішній Степанівський або Залузький ліс), з якого витікала теперішня річка Мочулка. На заході цей ліс прилягав до лісу під назвою Zarowka Las (теперішній Савранський ліс, разом з Чубовою Стінкою і Бурлацьким лісом).
В Присяжних списках 1654 р., складених після Переяславської ради 1654 р. у зв’язку з приведенням населення козацьких полків до присяги московському цареві, згадується містечко Степанівка. [Акты, относящиеся к истории Южной и Западной России, собранные и изданные Археографическою коммиссиею. Т. 10: (Дополнение к 3 тому). Санкт-Петербург, 1878, с. 239-240, 302-303; Воссоединение Украины с Россией: Документы и материалы: В 3-х томах. Т. 3: 1651-1654. Москва, 1953, с. 517, 536, 540-543].
(Джерело: Крикун Микола. Кількість і структура поселень Брацлавського воєводства в першій половині XVII століття // Записки Наукового товариства імені Шевченка. Львів, 2006, Том 252, с. 556-647. – Передрук у кн.: Крикун Микола. Брацлавське воєводство у XVI-XVIII століттях: Статті і матеріали. Львів: Вид-во Українського Католицького Ун-ту, 2008, с. 256).
Візитації степанівської церкви св. Трійці почались з 1730-х рр.
В подимному реєстрі 1775 р. (Magazin für die neue Historie und Geographie / Angelegt von D. Anton Fridrich Büsching. - Halle, 1782. - Bd. 22) зазначено, що у цьому селі, яке належить до Гранівського ключа, нараховується 86 дими (разом з Важним).
В Офірному реєстрі Брацлавського воєводства 1789 р., який зберігається в Бібліотеці Польської академії наук в Курніку (Biblioteka PAN w Kórniku, oddział rękopisów, rkps 1221), зазначено, що це село належить до Гранівського ключа і Гранівської парафії.
На рубежі XVIII-XIX ст. в селі було 132 двори (разом з Важним) і належало воно до Гайсинського уїзду.
У 1791 р. село належало до Брацлавського повіту, і в тому ж році було адміністративно підпорядковане Надбузькому повіту.
Інформація про Жидів у селі міститься у книзі: Архив Юго-Западной России, часть 5, т. 1-2: Переписи еврейського населения в Юго-западном крае в 1765-1791 гг. Киев, 1890. Маються на указі реєстри за 1765, 1776, 1784, 1787, 1790, 1791 рр. На час виконання реєстрів село належало до Брацлавського повіту.
Село зазначене також на картах Базилія Севериновського (Mapa województwa bracławskiego i kijowskiego …/ W opracowaniu Bazyliego Sewerynowskiego; зберігається в Російському державному військово-історичному архіві - РГВИА, фонд: Военно-ученый архив, од. зб. 19989; рубіж XVIII-XIX cт.) і Олександра Яблоновського (Atłas historyczny Rzeczypospolitej wydany z zasiłkiem Akademii Umiejętności w Krakowie: Epoka przełomu z wieku XVI-go na XVII-sty. Dział II-gi: „Ziemie Ruskie” Rzeczypospolitej / Opracował i wydał Aleksander Jabłonowski. – Warszawa; Wiedeń, 1899-1904).
Реєстр церков Гранівського деканату, поданий 1781 року дня 7 травня за н.ст.
<Парафія>: <...> 47. Степанівка (Stepanowka): сповідалося 448 осіб; нездатні до сповіді – 180; охрещені – 30; померлі – 18; шлюбів – 3.
(Джерело: Центральний державний історичний архів у Санкт-Петербурзі (ЦДІАСП), ф. 823, оп. 3, спр. 919).
Таблиця Гранівського деканату, укладена і подана під час генеральної конгрегації 1782 року дня 3 травня в Радомишлі.
Парафія: <...> 33. Степанівка: будинків 90; сповідалося 510 осіб; дітей – 204; народилося: хлопчиків - 15, дівчаток - 4; шлюбів – 2; померло: члоловіків – 10, жінок - 11.
(Джерело: ЦДІАСП, ф. 823, оп. 3, спр. 1016).
Таблиця Гранівського деканату, подана на генеральній конгрегації року 1785, дня 3 травня за ст. ст. в Радомишлі.
Парафія: <...> 33. Степанівка: будинків - 90, сповідалося: чоловіків – 260, жінок - 240; нездатних до сповіді: чоловіків – 105, жінок – 95; шлюбів – 2; померло: чоловіків - 10, жінок - 6; народилося: хлопчиків - 20, дівчаток - 10.
(Джерело: ЦДІАСП, ф. 823, оп. 3, спр. 1071).
Таблиця Гранівського деканату, подана на генеральній конгрегації у травні 1787 р.
Парафія: <...> 33. Степанівка: будинків - 80, сповідалося 390 осіб; дітей - 45; народилося: хлопчиків - 15, дівчаток – 12; померло: чоловіків - 12, жінок – 10; шлюбів - 4.
(Джерело: ЦДІАСП, ф. 823, оп. 3, спр. 1092).
Таблиця з Гранівського деканату, 1793 р. списана і 19.VI за ст. ст. на генеральній Конгрегації в Радомишлі подана.
Парафія: <...> 33. Степанівка: будинків - 100, охрещено: хлопчиків - 25, дівчаток – 15; померло: чоловіків - 13, жінок – 10; сповідалося: чоловіків – 245, жінок – 355; нездатних до сповіді: чоловіків – 30, жінки – 40; шлюбів - 7.
(Джерело: ЦДІАСП, ф. 823, оп. 3, спр. 1174).
Відомість, укладена в Подільському губернському правлінні, про міста, містечка, села і хутори, розташовані в Подільській губернії, з даними у них, скільки після поділу губерній з 1797-го є дворів і по 1803 рік чоловічої статі осіб.
VI. Гайсинський повіт.
<...> 30. Степанівка (рос. Степановка): дворів: у 1775 р. - 86, у 1797 р. - 132, осіб - 406.
(Джерело: Центральний державний воєнно-історичний архів у Москві, ВУА, 18946).
(Подані вище матеріали виявив професор Львівського університету Микола Григорович Крикун, який люб’язно погодився на використання їх степанівськими краєзнацями).
<...> В селі Степанівці приєднана 28 серпня 1794 р. церква в ім’я святої Трійці. При цій церкві був греко-католицький священик Василь Кривицький, який після приєднання залишався на цій парафії до смерті, що настала у місяці лютому 1796 р. Після смерті його парафія доручена до нагляду православному священику Дем’янові Яструбинському.
(Джерело: „Труды Комитета для историко-статистического описания Подольской епархии”, 1876, вып. 2, с. 10).
<1875> В Гайсинському уїзді <...>< село> Стефанівка (рос. Стефановка) <перечислене> до 1-го округу благочиння <...>.
(Джерело: „Подольские епархиальные ведомости”, 1875, 1 апреля, № 7, отдел І, с. 141).
<1875> Затверджені <…> б) на посаді церковних старостів на перше триріччя: <…> в 1-му окрузі Гайсинського уїзду села Степанівки селянин Лук’ян Іщенко <…>.
(Джерело: Те саме, 1875, 15 мая, № 10, отдел І, с. 170).
Гайсинський повіт.
<...>§ ІІІ. Міста і села з правом громади.
<...> Ґрафині Коморовської: в Степанівці і Важному душ чоловік 506.
Земля жирна, ліс мішаний і дубовий.
1875>1875>(Джерело: Statystyczne, topograficzne i historyczne opisanie guberni Podolskiey z rycinami i mappami przez X. Wawrzynca Marczyńkowskiego. Tom III. Wilno: Drukiem Józefa Zawadzkiego, typografa imperatorskiego uniwersytetu, 1823. С. 175)
Стефанівка (Stefanówka) - село над ставом, через який просочується річка Кіблич (Kiblicz), Гайсинський повіт, <Подільська губернія>, окружна поліція – Теплик, волость – Кіблич, католицька парафія і суд – Ґранів, за 25 верстов від Гайсина, має 100 садиб, 736 мешканців, 653 десятини селянської землі, 943 десятин землі двірської, 36 – церковної. Церква в ім’я св. Трійці, побудована у 1874 р., має 1583 парафіянів. Колись була власністю Коморовських (Komorowscy), Барановичів (Baranowicze), тепер – Борачкова (Boraczko).
(Джерело: Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i innych Krajów Słowiańskich / Wydany pod redakcyą Bronisława Chlebowskiego, Magistra nauk filologiczno-historycznych b[yłéj] Szkoły Głównéj Warszawskiéj, Władysława Walewskiego, obywatela ziemskiego, Kandydata nauk dyplomatycznych Uniwersytetu Dorpackiego, według planu Filipa Sulimierskiego i z pomocą zgromadzonych przez niego materiałów. Tom XI. Warszawa: Nakładem Władysława Walewskiego, 1890, s. 317).
Дуже давно цеє було: ще тоді, як Господь зі святими Петром і Павлом ходили по землі. Якось, одного часу, Господь послав св. Павла в світ, а сам зостався з св. Петром. Отто, йдучи раз шляхом, заходять вони в трахтову коршму. Була тогди зима і вже зовсім смерклось. Змерзли Господь і Петро кріпко, да й давай проситця у арендаря, щоби позволив їм обігріться та підночувать, бо надворі до ночі брав страшенний мороз. В коршмі нікого не було: коршмар не тільки позволив, але навіть кинув їм подушку і стареньку кожушинку. В трахтових коршмах, як звісно, кождий має притулок, хрещений і нехрещений. Отто заснули Господь і Петро, положились на полу біля теплої грубки. Коли отце після півночі, так, як четверті півні заспівали, в коршму ввалююцця москалі. Померзли, дрижать – зразу так і кинулись до грубки, де спали Господь з Петром: Господь скраю, а Петро під самою грубкою, – та й почали згонити їх з полу. Господь зразу послухав, – встав і опростав місце на полу; Петрові ж дуже не хотілось зоставляти тепленьке місце і кожушину. Отто він зразу не послухав, та став сперечатьця. Як розсердяцця москалі, як почнуть штовхать Петра кулаками, а далі як стягнуть на діл та почнуть лущить по-своєму, то Петро ледве-ледве піднявся на ноги, так його москалі побили. Після такої оказії нічого вже було оставатися в коршмі; а тут якраз і на день почало благословлятця. Зібрались вони, та й пішли з коршми. От св. Петро, одійшовши гон двісті от коршми, озирнувся назад, чи не йдуть ззаду москалі, да й каже Господеві: „Боже милосердний! Чи вже ж Ти, Господе, не покараєш оттих москалів, що так безневинно знівичили мене?” Господь йому й каже: „Гаразд, Петре. Надруга над тобою дасця втямки москалям до страшного Моєго суду. Я їх тяжко покараю. Як тільки прийдетця москалям виступать в поход, то завше буде сльота, холод, мороз, хуртовина”. З того часу, як тільки москалям повскажуть виступать в поход, зараз таке робитця, що не можна і сказати: літом – дощ, град, буря, сльота; а зимою – зáмить, та хуртовина. Так-то Господь покарав москалів за св. Петра.
(Записано в с. Степанівці, Гайсинського уїзду, Подільської губернії).
Повідомив Т. Й. Вержбицький.
(„Этнографическое обозрѣнiе”, 1891, № 2, с. 212).
Примітка: Тит Йойлевич Вержбицький (1845 – 19.VI.1899) — журналіст і краєзнавець. Народився в Подільській губернії в родині священника.
Степанівка – село з приписаним до нього селом Важною, розташоване на низинному місці по обох боках річки Кублича. Клімат цієї місцевості сприятливий для здоров’я. Ґрунт – чорноземний, а в деяких місцях глинистий. За переказами старожилів, ця місцевість була покрита лісом на протязі 70 верстов. В селі Степанівці у XVIII ст. мешканці-селяни були греко-католиками; наприкінці століття приєднались до православ’я і в даний час всі православні. Усіх мешканців в селі Степанівці з присілком Важною 1445 осіб обох статей. Внаслідок зростання народжуваності людності деякі з мешканців переселились на проживання до Балтського уїзду. Всі мешканці займаються хліборобством; деякі з них займаються виготовленням коліс і возів; безземельні селяни вишуковують собі засоби на існування заробітчанством у місцевій економії. У XVIII ст. в Степанівці була греко-католицька каплиця, а потім дерев’яна трикупольна церква, Свято-Троїцька. Замість цієї старої церкви за дозволом Подільського архієпископа Леонтія у 1867 році була побудована нова дерев’яна церква на кам’яній основі, теж в ім’я Святої Трійці. Нова церква побудована на кошти парафіян вартістю 12.000 крб. і до даного часу існує без якої-небудь зміни. З колишніх при цій церкві священиків відомий своєю ревністю й пастирськими трудами Порфирій Піснячевський . Церковної землі в користуванні причту 39 десятин 918 сажнів, в тому числі присадибної – 2 десятини 2061 сажень, орної в трьох змінах - 29 десятин 2083 сажнів, сінокісної - 6 десятин 1864 сажнів. Причтові приміщення побудовані на кошти поземельного збору у 1897 році. В парафії є дві школи: церковно-парафіяльна в Степанівці і школа грамоти в селі Важній. Церковно-парафіяльна школа відкрита священиком Вержбицьким і спочатку розташовувалась у його будинку, а потім була переведена в будинок колишньої волосної управи, придбаної парафіянами для школи, де вона розташовується й до цього часу. За бажанням мешканців села Важної була відкрита у них школа грамоти у 1888 р., для якої у 1897 р. побудовано окремий будинок.
(Джерело: Труды Подольского епархиального историко-статистического комитета. Выпуск девятый: Приходы и церкви Подольской епархии / Под ред. священника Евфимия Сецинского. - Каменец-Подольск, 1901. - С. 354-355; Репринтне видання: Біла Церква: Видавець Олександр Пшонківський, 2009. - Серія: Бібліотека української краєзнавчої класики).
Розділ IV. Праця у ткацькому промислі.
<...>
Дані кореспондентського обстеження:
<...> Степанівка
Кількість дворів, зайнятих ткацтвом – 77.
Кількість осіб, зайнятих ткацтвом – 83.
Кількість дворів, зайнятих овчинно-кожушним промислом – 3.
Кількість осіб, зайнятих овчинно-кожушним промислом – 3.
Пора року промислу – взимку.
Загальна кількість дворів – 224.
Загальна кількість чоловіків – 650.
Загальна кількість жінок – 597.
Усього людей – 1247.
Кількість дворів з різним промислом – 94
Кількість людей, зайнятих промислом - 101
(Джерело: Трофимов Л.Т. Ткацкий промысел в Подольской губернии. – В кн.: Кустарные промыслы в Подольской губернии / Под ред. Прусевича А.. Киев, 1916, с. 240).
<...> <Кустарна деревообробка.>
У Кіблицькій волості за даними експедиційного обстеження найбільшими пунктами <цього промислу> є: <...> Степанівка - 11 осіб.
(Джерело: Александрович Г. Кустарные древодельные промыслы в Подольской губернии. – В кн.: Кустарные промыслы в Подольской губернии / Под ред. Прусевича А. Киев, 1916, с. 533).
Немає коментарів:
Дописати коментар