пʼятниця, 14 червня 2013 р.

Математика - це мистецтво

Поради тим, хто хоче серйозно працювати в царині науки,
які дав колишній аспірант Львівського університету імені Івана Франка,
а тепер відомий вчений-математик - доктор фізико-математичних наук, професор
ОЛЕКСАНДР КОПИЛОВ
у своїй статті „Це - мистецтво”, опублікованій 18 червня 1965 р. в університетській багатотиражці "За радянську науку" (Львів)

Що мене приваблює у математиці? Я не берусь давати тут вичерпну відповідь на це запитання. Математика для мене - настільки великий світ, що я сумніваюсь, чи зможу будь-коли зробити це. Але тому, що ця проблема дуже важлива для тих, хто хоче поступати на відділення математики, я вважаю своїм обов’язком поділитися з абітурієнтами своїми враженнями.
Математика - це мистецтво, мистецтво не менш хвилююче й прекрасне, ніж музика, література, живопис. Мені може спробувати заперечити дехто з тих людей, знайомство яких з математикою закінчилося екзаменами на атестат зрілості і котрі не намагались пізніше розширити свій математичний кругозір. Але заперечення такого роду не можна приймати серйозно. Людина, яка не має достатньо широкої математичної культури, не в стані судити про високу вартість математики. Дуже вдало висловився з цього приводу видатний американський математик Норберт Вінер у книзі „Я - математик”. Він вважає, що „творчість математика ... не знаходить того відголосу, який викликають твори скульптора чи музиканта. Але пов’язано це зовсім не з більшою чи меншою емоційністю аудиторії, до якої вони звертаються. Справа просто в тому, що навчитися хоча б елементарно розумітися в математиці набагато складніше, аніж навчитися отримувати певне задоволення від музики.” „...Для того, щоб скласти хоча б деяку уяву про зміст тієї чи іншої математичної роботи, - говорить далі Норберт Вінер, - і вирішити, подобається вона йому чи ні, любитель математики повинен володіти достатньо високою спеціальною підготовкою, без якої він просто позбавлений можливості сприймати щоб то не було, хоч би навіть і зовсім пасивно...”
Математика - складне мистецтво, але надзвичайно красиве. Мені часом творіння математика здається роботою скульптора чи ювеліра.
На закінчення я звертаюсь до тих, кого приваблює математика і не лякають труднощі та копітка робота. Глибше знайомтесь з математикою і наполегливо вивчайте її. Перед вами відкриється захоплюючий світ з величезним полем для застосування ваших сил і талантів.

О. Копилов аспірант кафедри теорії функцій і теорії ймовірностей Львівського університету імені Івана Франка

Немає коментарів: